Gewoon waar het kan, speciaal waar nodig.

Update gebouw Mikado so

07-11-2022

Het is nu ruim een jaar geleden dat we hoorden dat er door de gemeente Gennep binnen het Kind ExpertiseCentrum “Ganapja” geen plaats gemaakt wordt voor het so van Mikado. Sinds die tijd zijn we met de gemeente in gesprek geweest: kunnen we niet toch naar Ganapja? Maar ook over: wat moet er verbouwd worden aan het pand aan de Stiemensweg waar we dan naartoe zouden moeten; en wie gaat dat betalen? We spraken veel met ambtenaren, wethouders, burgemeester en leden van de gemeenteraad. En soms hoorden we begrip, maar vaak onwil. Nu, ruim een jaar verder, blijkt dat we volledig zijn vastgelopen in de gesprekken met de gemeente hierover.

Binnenkort komen de burgemeester en wethouder naar Mikado. Ook komt binnenkort de gemeenteraad kijken op Mikado. Vanuit de gemeenteraad zijn al vragen gesteld over de huisvesting van Mikado. En ook is in de krant opnieuw een stukje verschenen over de huisvesting van Mikado. We hopen dat we hierdoor toch weer wat verder komen in onze strijd om een goed en veilig en passend gebouw te krijgen voor de leerlingen en het personeel van Mikado.

Vandaag verscheen dit nieuwsbericht van de Gelderlander:

Schimmel op de muren van hun school in Gennep, maar voor deze kinderen is er geen alternatief

GENNEP - Scholieren van Mikado, de basisschool voor speciaal onderwijs in Gennep, blijven voorlopig in de beschimmelde ruimtes van het Maria Goretti-gebouw. Als het tegenzit, kan dat zelfs nog jaren duren.

Het schoolbestuur spreekt er schande van en vindt dat de gemeente Gennep in actie moet komen. Volgens wethouder Frank Pubben (Onderwijs) brengt hij binnenkort een bezoek aan de school om de kwestie te bespreken.

Mikado is nu gehuisvest in de Maria Goretti-school, een gebouw dat op de nominatie staat om gesloopt te worden. De zeventig leerlingen volgen daar het onderwijs in afwachting van het opknappen van een eveneens oud gebouw aan de Stiemensweg. Maar gemeente en schoolbestuur Punt Speciaal komen er maar niet uit hoeveel die opknapbeurt mag gaan kosten.

Geen plek in nieuwbouw

Eigenlijk had Mikado al lang en breed in het nieuwe Kind Expertise Centrum in Gennep moeten zitten. Dat werd vorig jaar geopend. Maar al tijdens de bouw bleek de nieuwbouw te klein voor alle scholen.

Mikado, dat te maken had met een flinke stijging van het aantal leerlingen, werd op een zijspoor gezet.

Dat steekt Werner Willemsen, van Punt Speciaal, het schoolbestuur waar Mikado onder valt. Hij vindt het niet kunnen dat je ‘de meest kwetsbare groep leerlingen’ onderbrengt in een vervallen schoolgebouw. En dat je als gemeente niet de portemonnee trekt om het gebouw, waar de school naartoe moet verhuizen, op te knappen. Geen goedkope klus, geeft hij toe.

Geen geld

Geschat bedrag dat nodig is: 8,5 ton. Geldbedrag dat burgemeester en wethouders eraan uit willen geven: ongeveer een halve ton.

En dus is er sprake van een impasse. Die nog wel eens heel lang kan duren omdat burgemeester en wethouders op de achtergrond met het idee spelen om een soort brede school in Gennep te bouwen. Bedoeld voor basisschool De Ratel, het Elzendaalcollege én Mikado.

Probleem: er is geen geld voor. ,,Voordat zo’n school er is, ben je tien jaar verder”, zegt Willemsen.

Ongezonde school

In de tussentijd is het voor de scholieren - zeer moeilijk lerend en met lichamelijke beperkingen - en leraren afwachten in hun huidige school. Waar het ziekteverzuim onder het personeel hoger is dan bij andere scholen van Punt Speciaal en waar de energierekening ongekende hoogtes bereikt.

Of het een geldkwestie is? ,,Wat mij betreft niet”, zegt wethouder Frank Pubben. ,,We gaan dat gebouw aan de Stiemensweg opknappen zodat het voldoet aan de normen.”

Of de gemeente niet de morele verplichting heeft iets extra’s te doen voor Mikado, omdat de school niet in het Kind Expertise Centrum terecht kon? ,,Nee, dat zou betekenen dat we iets niet goed hebben gedaan. Dat is niet zo.”