Thema gezondheid binnen SO VSO Mikado

11-10-2022

Als school vinden we de gezondheid van de leerlingen en collega's een belangrijk onderwerp. Dit maakt dat we ook dit schooljaar doorgaan met de ingeslagen weg. Deze keer mede mogelijk gemaakt door de toegekende stimuleringssubsidie & ondersteuningsaanbod Gezonde School. En uiteraard in samenwerking met de partners: Special Heroes/Healthy Heroes, Iedereen Kan Sporten en Gennep doet mee.

De doelstellingen voor dit schooljaar zijn:

# Voortzetting van de voedingslessen zoals afgelopen jaren vanuit programma Healthy Heroes ingezet is; opzet, structuur en frequentie vast blijven houden.

# De bewustwording bij de leerlingen en docenten vast blijven houden en verder stimuleren/verankeren; het goede voorbeeld geven, gezonde traktaties stimuleren, beloningen gezond inrichten.

# Doorbouwen en mogelijk extra inzetten op ouderparticipatie.

# Alle leerlingen hebben tweemaal per week een gymles en worden ook ondersteund en gestimuleerd om sporten/bewegen in vrije tijd op te pakken, via evenementen en aangeboden sportmogelijkheden.

Op welke wijze werken we hieraan:

We doen volop mee met speciale dagen/evenementen zoals de nationale waterkraandag, het schoolontbijt, week van de gezonde jeugd, dancebattle, koningsdag, X-triatlon.

Daarnaast wordt 20 weken lang schoolfruit & zuivel verstrekt aan de leerlingen en tweemaal een periode gezonde voedingslessen gegeven aan de leerlingen. De eerste periode start straks na de herfstvakantie en we zijn al weer druk aan de slag met de voorbereidingen hiervoor. Vorige week was de eerste speciale dag op dit gebied, namelijk de Nationale kraanwaterdag.

Alle leerlingen van het SO en een deel van de VSO leerlingen hebben (weer) een eigen waterbidon in de klas, waarmee ze frequent een lekker glaasje water uit de kraan of uit de eigen (smaakjes) waterkan mogen tappen.

In verschillende klassen is er middels werkbladen, knutsels en een quiz gewerkt aan meer kennis over o.a het belang van water (drinken), er zuinig mee omgaan en waar het water uit de kraan vandaan komt.