Schoolmaaltijden schooljaar 2023-2024

22-05-2024

Sinds begin dit schooljaar doen wij mee aan het programma Schoolmaaltijden. Dit programma wordt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd door het Jeugdeducatiefonds en het Nederlandse Rode Kruis.

Met het beschikbaar gestelde budget verzorgen we o.a. melk, yoghurt, fruit en gezonde tussendoortjes. Tevens gebruiken we het budget ook voor het bereiden van maaltijden op school en voor de feestelijke maaltijden bijvoorbeeld met Kerstmis.

In de praktijk, ervaringen van een leraar

"De ervaringen zijn zeer positief. Veel leerlingen zijn bereid om allerlei nieuwe dingen uit te proberen. Wat ze thuis niet lekker vinden of niet willen proeven, durven ze op school wel te proberen. Het zelf bereiden van de lunch, leren smeren en beleggen en aan elkaar vragen of iets doorgegeven kan worden, draagt bij aan hun zelfredzaamheid. We zien duidelijk vooruitgang in de groepen.

Duurzaam bezig zijn staat ook centraal; van overgebleven tomaten, courgettes en wortels maken we samen soep. Het proeven van deze soep vinden de leerlingen geweldig."